تماس با ما خانه
RSS

 کج خلقی یکی از بخش های معمول زندگی کودک نوپا است، رفتاری که برای والدین می تواند بسیار آزاردهنده باشد و حوصله آنها را سر ببرد. اما این بدان معنا نیست که آن ها نمی توانند با این موضوع کنار بیایند، کنار آمدن و به راه آوردن کودک کج خلق راه و روشی دارد که می توانید با ما آن ها را مرور کنید.

در اینجا هشت نکته ذکر می کنیم که برای کنار آمدن با کودکی چهار ساله و در عین حال کج خلق مفید است. شیوه هایی که یک کودک چهارساله را به راه می آورد و والدین را نجات می دهد.

استدلال باطل
وقتی کودک شما به نقطه کج خلقی می رسد چیزی نمی شنود و عکس العمل های شما را (مثل پشت کردن به او یا به سادگی نادیده گرفتنش یا با صدای بلند حرف زدن) درک نمی کند. وقتی که کودک شما در گیر و دار بهانه گیری است، از او درخواست و التماس نکنید. با او مذاکره نکنید چرا که این موضوع پیامی به او می دهد که شما مضطرب هستید و به اوضاع کنترل ندارید. به جای آن به او فرصت دهید یا بگذارید چند دقیقه به حال خودش باشد، بعد او را دلداری دهید و محبت کنید. بعد وقتی که همه آرام شدند درباره موضوع بحث کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که به رفتارهای مثبت او جایزه بدهید.

اصلا اشکالی ندارد در موقعیت های به خصوصی تسلیم شوید
این طور نیست که پدر و مادر نباید تسلیم کج خلقی شوند، با انجام چنین کاری، شما تنها رفتارهای منفی و بد را تقویت می کنید و به کودک یاد می دهید که همه چیزهایی را که نیاز دارد انجام دهد یا می خواهد؛ «چیز بی معنی» است. با این همه اگر کج خلقی به دلیل اختلال عملکرد در محیط است اجابت کردن اشکالی ندارد. برای مثال اگر کودک شما در رستوران یک قشقرق بی مورد راه می اندازد و باعث ناراحتی بقیه می شود تسلیم خواست او شدن بد نیست.

کارهای متوقف کننده
وقتی که کودک بدخلقی می کند از فرستادن او به دستشویی- به عنوان محلی برای تنبیه- پرهیز کنید چرا که این مکان او را شرمنده و ناراحت می کند و به او احساس عدم امنیت می دهد. گرچه انتخاب محلی برای دور کردن کودک- به صورت موقت- می تواند ابزاری مفید برای کودک دو ساله ای باشد که از کج خلقی برای سرپیچی از شما یا نمایش رفتاری که می داند قابل قبول نیست استفاده می کند. تا وقتی که او بتواند بفهمد که باید تابع قوانین باشد صبر کنید. او خواهد فهمید که چرا از صحنه خارج شده است.

خارج کردن کودک از صحنه نباید به عنوان تنبیه نگریسته شود بلکه باید به عنوان فرصتی باشد برای کنار آمدن با احساس خشم و نومیدی. وقتی که یاد گرفت چطور با این احساسات کنار بیاید می تواند رفتارش را اصلاح کند.

کج خلقی «توجه کردن» یکی از متداول ترین گونه های بهانه گیری است

 کج خلقی چیز ناشایستی نیست، طبیعی است
کج خلقی بخشی طبیعی از روحیه کودک شماست و امری ضروری و سالم و بخشی از رشد او. این که چطور شما و پرستار کودک به یک بدخلقی واکنش نشان می دهید، تدبیری است که کودک تشخیص می دهد چه کار اشتباهی انجام داده است. از سوی دیگر بچه ها میزان کمی از نومیدی دارند و وقتی که اوضاع بر طبق برنامه های آن ها پیش نمی رود خلق بدشان را رها می کنند.

در کودکان کوچک تر و زیر سه سال، بیشتر کج خلقی با نومیدی در ناتوانی از انجام کارها شروع می شود مثل پوشیدن کفش. وقتی که کمکی از شما دریافت می کنند کج خلقی کاهش می یابد.

بیش از یک نوع بهانه گیری وجود دارد
سه نوع از کج خلقی وجود دارد که می توانید از کودک انتظار داشته باشید. کج خلقی «توجه کردن» یکی از متداول ترین گونه های بهانه گیری است که کودک شما برای به دست آوردن توجه شما بدخلقی می کند، به خصوص وقتی که شما درگیرید و سرتان شلوغ است و نمی توانید به او توجه کنید این عکس العمل را نشان می دهد. کج خلقی «قابل لمس» وقتی پیش می آید که اسباب بازی را از او می گیرید یا وقتی که چیزی را که می خواهد به او نمی دهید.

کج خلقی «اجتناب از فرمان بری» وقتی رخ می دهد که کودک باهوش شما سعی می کند کاری را انجام دهد که نمی خواهد انجام دهد، مثل سوار شدن در صندلی کودک در ماشین یا پوشاندن کفش به او.

می توان جلوی بهانه گیری را گرفت
همه ما در پایان روز خسته و بدخو هستیم و این چیزی است که شما وقتی که با کودک گرسنه و تحریک شده ای برای خرید به مغازه می روید باید به خاطر داشته باشید. وقتی که او جلوی قفسه های شکلات توقف می کند آیا شما می توانید او را برای به هم ریختنش  به خاطر گفتن نه به چیزی که می خواهد سرزنش کنید؟

به سادگی می توان از این موضوع جلوگیری کرد. می توانید توجه کودک را با دور کردن از محیط به چیز دیگر جلب کنید تا تعدیل شود. راه هایی برای دوری از کج خلقی وجود دارد مثلا مواظب ساعت خواب او باشید، یا از گرسنگی کودک جلوگیری کنید. می توانید از موقعیتی که باعث نومیدی کودک می شود دوری کنید و به او انتخاب های دیگری پیشنهاد دهید. به خاطر داشته باشید که اگر کودک شما تی شرتش را برعکس پوشید دنبا به آخر نرسیده است.

کتک زدن چیزی را حل نمی کند
وقتی که کودک شما در گیر و دار یک فوران عاطفی است کتک زدن او واقعا چیزی را حل نمی کند. هر کتک زدنی به کودک شما یاد می دهد که خشونت و پرخاشگری راهی مناسب و قابل قبول برای به دست آوردن کنترل است. این موضوع همچنین باعث می شود که رفتار منفی در کودک تقویت شود. به جای کتک زدن یک نفس عمیق بکشید و از آن جا دور شوید.

ندیده بگیر! آن ها دنبال کارشان می روند
چرا به نمایش ادامه می دهد در حالی که هیچ کس نگاهش نمی کند؟ براساس گفته محققان، نکته مشترکی که در مورد کج خلقی کودکان نوپا می توان گفت این است که نباید اعتنا کرد. با محل نگذاشتن به کج خلقی کودک، به او پیام می دهید که این رفتار تاثیری روی شما ندارد و او به احتمال زیاد متوقف خواهدشد.

پنج راه سریع رام کردن کج خلقی
کودکان به پرت کردن اشیا مشهور هستند، این رفتار بخشی از اظهار استقلال تازه یافته آن هاست اما این موضوع شما را عصبانی می کند. غیر پرخاش و کتک و فریاد چند راه حل برای توقف آن ها هست:

۱٫ توجهی نکنید: وقتی که کودک شما بدخلقی می کند احساسات بر عقلش سلطه دارد بنابراین استدلال به او کمکی نخواهد کرد فقط اوضاع را بدتر می کند. به جای آن کاملا ندیده اش بگیرید، صبر کنید، بعد به آرامی درباره موضوع صحبت کنید.

۲٫ او را منحرف کنید: بعضی اوقات لازم است که توجه کودک را به چیز دیگری منحرف کنید. برای لحظاتی این چنین، چند قاقالی‌لی در کیف داشته باشید. اگر او در مغازه ای کنار قفسه شیرینی توقف کرد بگویید فکر کنم قدری نوشیدنی خنک نیاز داریم با من بیا بگو کدام را بخریم!

۳٫ به او عشق بدهید: به خاطر ذات کودکان، قدری عشق می تواند گریه آن ها را متوقف کند. آغوشی گرم می تواند در این دنیای بزرگ قدری احساس امنیت به کودک دهد و کج خلقی او را آرام کند.

۴٫ قدری غذا یا سرگرمی پیشنهاد دهید: گرسنگی و خستگی بیش از حد، دو دلیل برای کج خلقی هستند. اگر دیدی که کج خلقی در ساعت خاصی و هر روز اتفاق می افتد، به او غذا دهید و بگذارید کمی در حال و هوای خودش باشد.

۵٫ فاصله گذاری با خنده: در طول کج خلقی، توجهی را که کودک می خواهد به او نشان دهید با انجام رفتاری که او از شما انتظار ندارد. با صدای بلند بخندید یا او را قلقلک دهید، مطمئن باشید به زودی خواهد خندید.

منبع: ماهنامه همشهری تندرستی/ برترین ها

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین