تماس با ما خانه
RSS

کنفوسیوس معلم تاثیرگذار و فیلسوف برجسته چینی که نظریه پرداز سیاسی و معلم در چین باستان بود. آثار کنفوسیوس نه تنها بر اهمیت تکامل فکری و اعتقاد تاکید دارد، بلکه همچنین بر چگونگی پیشبرد یک زندگی اخلاقی، شاد و صلح آمیز نیز اشاره دارد.

ra4-4902

– اولین قدم را بردارید، روند کار را شروع کنید و سعی کنید این عادت را نیز برای خودتان برقرار سازید.

– اگر به برداشتن آن قدم های کوتاه ادامه دهید، سپس به تدریج در طول زمان شروع به پیشرفت می کنید.

کنفوسیوس معلم تاثیرگذار و فیلسوف برجسته چینی که نظریه پرداز سیاسی و معلم در چین باستان بود، در ۱۵۵ پیش از میلاد در ایالت کوچ لو زندگی می کرد. کنفوسیوس از کلمه کونگ فوزی به معنای «استاد بزرگ» گرفته شده است. آثار کنفوسیوس نه تنها بر اهمیت تکامل فکری و اعتقاد تاکید دارد، بلکه همچنین بر چگونگی پیشبرد یک زندگی اخلاقی، شاد و صلح آمیز نیز اشاره دارد.

این رویکرد عملی یکی از دلایلی است که نشان می دهد چرا نقل قول ها و آموزه های کنفوسیوس به طور گسترده ای در میان مردم جهان مدرن گسترده شده است.

ممکن است در کتاب های الهام بخش، تصاویر و نقل قول های انگیزشی که در اینترنت به اشتراک گذاشته شده اند با جملات و عبارات کنفوسیوس آشنا شده باشید. اجازه دهید نگاهی به برخی از مشهورترین نقل قول های کنفوسیوس داشته باشیم و اینکه این عبارات چگونه می توانند در دنیای امروز به ما کمک کنند.

در اینجا می خواهیم نگاهی به جزییات این عبارات داشته باشیم و پنج تا از این نقل قول ها که می توانند در مردم نفوذ کنند، ما را به حرکت بیندازند و برای به دست آوردن تجربه در زندگی به ما کمک کنند را برای تان آورده ایم.

به یاد داشته باش، مهم نیست می خواهی کجا بروی، الان اینجا هستی
استرس و عصبانیت ما غالبا به این دلیل شکل می گیرد که زمان زیادی صرف تفکر درباره این موضوع می کنیم که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد یا در گذشته چه شده است.

این کار قدردانی از زمان حال را بسیار چالش برانگیز می سازد. زندگی به سرعت در حال گذر است، پس برای ادامه دادن در این دنیایی که سریع قدم برمی دارد، چندین کار را با هم انجام می دهیم.

تمرین تمرکز حواس به ما کمک می کند برای قدردانی از جایی که هستیم خودمان را در زمان حال نگه داریم. این نقل قول ما را کاملا به زمان حال سوق می دهد. گوش دادن به صدای اطرافمان، تجربه درک حضور در جسم خویش و مشاهده و درک عمیق نفس کشیدن می تواند به ما برای کشف این موضوع کمک کند که ما واقعا در اینجا (در زمان کنونی) هستیم. اگر در لحظه لحظه زندگی مان حضوری واقعی داشته باشیم، می توانیم به مفاهیم عمیقی در زندگی خود دست پیدا کنیم.

زندگی واقعا ساده است، اما ما اصرار داریم آن را سخت کنیم
آیا زندگی واقعا آنطور که احساس می کنید پیچیده است؟ بله، زمانی که هزاران افکار متضاد داشته باشیم و نگرانی های سلامتی، مالی و ارتباطی که ما را به دردسر انداخته اند در ذهن مان به هر سو بروند، زندگی مان پیچیده است. ممکن است برای داشتن یک زندگی ساده اینطور به نظر برسد که لازم است بحران ها و مسائل اطراف مان را ترک یا رها کنیم. با این حال، اگر بپذیریم که بحران ها و مشکلات موجود در زندگی از ذهن مان نشأت می گیرند، می توانیم چنان قدرت عظمی داشته باشیم که با تغییر طرز تفکرمان زندگی را ساده کنیم.

مخصوصا زمانی که در زمان به خصوصی تنها یک کار را انجام می دهیم. یعنی زمانی که در حال غذا خوردن هستیم، فقط غذا بخوریم؛ حین راه رفتن، تنها راه برویم؛ زمانی که با کسی صحبت می کنیم، فقط حرف بزنیم و زمانی که به کسی یا چیزی گوش می دهیم، فقط گوش دهیم.

تغییر روش زندگی از حالت انجام چند کار و وظیفه به انجام تنها یک کار در هر زمان می تواند سادگی را به وجودمان بیاورد.

سکوت ، دوست واقعی است که هرگز خیانت نمی کند
یادگیری پرورش سکوت در ذهن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که می توانیم بیاموزیم. سکوت انواع مختلفی دارد. زمانی که ذهن مان ساکت و آرام و مملو از آرامش است می توانیم در هر موقعیتی قرار بگیریم. این راحت است شرایط به وجود آمده را به خاطر احساسی که داریم سرزنش و ملامت کنیم، با این حال ذهن مان مسئول تجارب ما است. اگر بتوانیم داشتن ذهن آرام را در وجودمان پرورش دهیم، پس می توانیم به صورت مداوم احساسات خوب و مثبت داشته باشیم.

اگر بدانیم چگونه ذهن مان را آرام کنیم پس قدرت بسیار زیادی داریم. گاهی اوقات زمانی که شرایط چالش برانگیز می شود، دوستان مان به ما کمکی نمی کنند تنها به این دلیل که دانایی آن را ندارند بدانند در آن شرایط چه بگویند یا چگونه حرف شان را بیان کنند.

اگر بدانیم چگونه ذهن آرام را در خودمان پرورش دهیم می توانیم در شرایط سخت پیش آمده در طول زندگی قوی و محکم بمانیم.

با شکست دیگران توانایی های خود را درک نخواهید کرد بلکه با شکست خود می توانید توانایی های دیگران را درک کنید
اینکه احساس کنیم تحت فشار پیشنهادات و انتقادات سایرین قرار داریم ممکن است ناامیدکننده باشد. این موضوع حتی می تواند سطح اعتماد به نفس مان را نیز پایین بیاورد.

یکی از روش های مقابله با این حس این است که از این نصیحت کنفوسیوس پیروی کنید. به جای تمرکز بر آنچه دیگران درباره شما فکر می کنند، دیدگاه تان را تغییر دهید و تمرکزتان را بر این بگذارد که خودتان درباره آنها چه فکری می کنید. باید هر روز زمانی را صرف قدردانی از دیگران کنیم و بدانیم که آنها چگونه به ما کمک می کنند و در زندگی همراه مان هستند.

اگر بخواهید می توانید حتی از آنهایی قدردانی کنید که در زندگی تان به نوعی شما را به چالش کشانده اند.

در عوض، لازم است این تفکر را بپذیرید که «این شخص برای تمرین صبر و شکیبایی رشد شخصی ام به من کمک می کند.»

سفر ۲۰۰۰ کیلومتری با اولین قدم شما آغاز می شود‎

سفر ۲۰۰۰ کیلومتری با اولین قدم شما آغاز می شود
این یکی از شناخته شده ترین نقل قول های کنفوسیوس است که به یک دلیل تا این حد معروف است. برای مثال، یکی از عناصر آموزش مدیتیشن این است که به صورت مداوم بر سادگی آغاز کردن تاکید می کند. عوض اینکه فکر کنید تنها زمانی که روزانه ۳۰ دقیقه وقت دارید می توانید تمرین تان را آغاز کنید، اینطور فکر کنید، «امروز حتی برای چند دقیقه هم شده تمرین کوتاهی انجام خواهم داد.»

اولین قدم را بردارید. روند کار را شروع کنید و سعی کنید این عادت را نیز برای خودتان برقرار سازید. اگر به برداشتن آن قدم های کوتاه ادامه دهید، سپس به تدریج در طول زمان شروع به پیشرفت می کنید. این روش می تواند برای هر شکلی از یادگیری به کار رود. فقط کافی است که اولین قدم را بردارید!

در ضمن در این باره احمد شاملو، شاعر بزرگ معاصر گفته است:
«کوه با نخستین سنگ ها آغاز می شود و انسان با نخستین درد.»

در نهایت، باید از کنفوسیوس برای ارائه جملات الهام بخشش به جهان ما تشکر ویژه ای کرد، که این جملات هنوز هم با گذشت چند هزار سال در دنیای امروز قابل استفاده و استناد هستند و مردم هنوز هم از آنها استقبال می کنند.

منبع:برترینها

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین