تماس با ما خانه
RSS

وجود گیاهان آپارتمانی و رشد آنها در شرایط مناسب و در فضای داخلی خانه پر از حس خوب و شادابی است. برای من هیچ چیزی جذاب تر و لذت بخش تر از این نیست که گیاهان سالم و با طراوت خود را در آپارتمان نگه داشته و گاهی فضا و گلدان هایشان را تغییر دهم. باید به این توجه داشته باشیم که همه چیز به خود ما بستگی دارد که هر یک از آنها را دوست داشته باشیم و به آنها رسیدگی کنیم و یا اینکه از آنها غافل شده و باعث مرگشان گردیم. بنابراین می توانیم با صرف مقدار بیشتری وقت، علاقه و جرات مان باعث رشد بسیار خوب و شادابی شان شویم. در اینجا به ۸ نکته مهم درمورد نگهداری و حفظ سلامت گیاهان خانگی که حتما باید در ذهنمان حفظ کنیم، اشاره می کنیم:

fsci634

۱- آنها را در جای مناسبی سکنی دهید.

این کاملا درست است که فضایی که در آن قرار دارید بر روی سلامت شما تاثیر خواهد گذاشت. در رابطه با گیاهان خانگی هم هیچ چیزی غیر از این موضوع صدق نمی کند. هرگاه می خواهید گیاه خود را در فضایی مستقر کنید حتما حواستان را جمع کنید که آن فضا تهویه و نور مناسب به همراه داشته و مراقب باشید که گیاه تان از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. این شرایط به گیاه کمک می کند که محیطی بسیار مناسب برای رشد پیدا کند که استرس را از آن کم کرده و مانع خشک شدنش می شود.

فضایی که تهویه و نور مناسب برای نگهداری گیاهان انتخاب کنید

۲- حواستان به میزان آبیاری گیاهان باشد.

اگر محبت بیش از حد چیزی را خراب کند، قطعا یکی از این موارد در رابطه با گیاهان خانگی خواهد بود. دانستن اینکه چه زمان و به چه میزانی آبیاری صورت بگیرد کلیدی است که نه تنها از خشکی و پژمردگی گیاه جلوگیری کرده بلکه باعث رشد آن هم خواهد شد. یک راهنمایی بسیار خوب برای فهمیدن زمان مناسب آبیاری این است که وقتی برگها کم کم شروع به پژمردگی کردند دست به کار شوید.

عجیب است بدانید که این موضوع حتی نشان این هست که گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است! زمانی که ریشه گیاه کم کم شروع به فاسد و خراب شدن می کند برگرداندن آن گیاه به شرایط سالم کار بسیار سختی خواهد بود. در بسیاری از گیاهان آپارتمانی، خاک می تواند رطوبت مناسب و کافی را در خود ذخیره کند اما آن را اشباع نمی کند. می توانید امتحان کنید؛ انگشتتان را درون خاک ببرید اگر تا دو سه سانتی مترو یا کمتر از خاک خشک بود حتما به گیاه خود آب بنوشانید.

اینکه گیاه شما چگونه و در چه شرایطی رشد می کند راهنمای بسیار خوبی برای نحوه آبیاری و دانستن اینکه چه میزان آب احتیاج دارد خواهد بود. گلدان هایی که در اینجا مشاهده می کنید نمونه های مناسبی هستند. گیاهان خشک و مناسب آب و هوای گرم که در سمت چپ تصویر چیده شده اند، به آب کمتری نسبت به سرخس های جنگلی که در سمت راست هستند نیاز دارند.

در بسیاری از گیاهان آپارتمانی، خاک می تواند رطوبت مناسب و کافی را در خود ذخیره کند

۳- در مراقبت از گیاهان جزیی تر نگاه کنید.

زمانی که گلدانی با ویژگی برجسته و منحصر به فردتری مثل اینکه ایستاده و بلند است دارید گلدان های کوچک تر را نادیده نگیرید. ظروف کوچک به راحتی قابل تعویض بوده و می توانند با چیدمان مناسب در اطراف خانه جذابیت خود را چند برابر کنند. چنین مجموعه ای از گیاهان خانگی شاداب و با طراوت راهی مناسب برای داشتن گیاهانی که به نگهداری کمتر محتاج بوده اما بیشترین تاثیر را در خانه داشته اند، خواهد بود.

۴- به گیاهان خانگی،فضایی برای رشد اعطا کنید.

اگر در خانه تان فضای بزرگ و مناسب برای گیاهان خانگی بزرگ مثل این نخل دم اسبی دارید باید بدانید که به یک برنامه نگهداری منظم نیز احتیاج خواهید داشت. داشتن گیاهان بزرگ نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید و بنابراین به نگهداری مناسب نیازمند است. حتما از این مساله مطمئن شوید که گیاهی که انتخاب کرده اید فضای رشد کافی در طول سال و با گذر زمان را داشته باشد. این نوع از نخل های دم اسبی جزو گونه هایی هستند که سرعت رشد پایینی داشته و نیازمند مقدار کمی آب هستند.

 نخل های دم اسبی سرعت رشد پایینی دارند و نیازمند مقدار کمی آب هستند

۵- گیاهان آپارتمانی را تمیز نگه دارید.

گیاهان برای اینکه غذای خود را از طریق فتوسنتز تامین کنند، به برگ های خود نیازمند هستند. سطح برگ ها با منافذ کوچکی پوشانده شده است که در طی شبانه روز باز و بسته شده و می توانند توسط ذرات گرد و خاک مسدود شوند. برگ گیاهان در بیرون از فضای منزل می توانند به راحتی توسط باران شستشو شوند اما زمانی که آنها را در خانه نگه می داریم باید با یک دستمال مرطوب به صورت کاملا لطیف و ملایم سطح برگها را پاک کنیم تا همیشه ظاهر شفاف و سالم خود را حفظ کنند.

باید با یک دستمال مرطوب به صورت کاملا لطیف و ملایم سطح برگها را پاک کنیم

برای گیاهانی مثل این نخل دم اسبی که برگهایشان کمی ظاهر پیچیده تری دارند، بیرون بردن و شستشو دادن برگها با شلنگ می تواند آنها را شگفت زده کند. حتی راه بهتری هم وجود دارد، آن هم اینکه در یک روز بارانی آنها را در فضای بیرون قرار دهید تا باران شستشوی شان داده و تمام مواد سودمند و مناسبی که نیاز دارند را نیز برایشان فراهم آورد.

برای این نخل دم اسبی که برگهایش ظاهر پیچیده تری دارد، بیرون بردن و شستن برگها بهتر است

۶- به گیاهان تغذیه مناسب دهید.

کود دهی برای همه گیاهان سودمند خواهد بود اما زمانی که گیاهی درون گلدان نگهداری می شود، اهمیت وجود آن دوچندان خواهد شد. همیشه سعی کنید بهترین انتخاب را برای گلدان ها داشته باشید، چیزی که ترکیب مناسبی از کود و کریستال های آب را در بر بگیرد. اگر گونه ای خاص از گیاهان مثل ارکیده، کاکتوس، مرکبات و… را نگهداری می کنید حتما گلدانی خاص و مناسب برای آنها تهیه کنید. به هرحال بهترین گلدان ها هم حتی روزی کهنه خواهند شد. بنابراین شما باید بعد از هر یک یا دو سال آنها را تعویض کنید. اکثر کودها برای مدتی حدود ۶ تا ۹ ماه مناسب هستند بنابراین مراقب باشید که عوض کردن کود گلدانها را در زمان مناسب فراموش نکنید. شما همچنین می توانید از نوعی کودهای مایع هم برای آبیاری بهتر برای یک یا دوبار در ماه استفاده کنید.

عوض کردن کود گلدانها را در زمان مناسب فراموش نکنید

۷- به گیاهان آپارتمانی خود استراحت دهید.

اگر گیاهان خانگی برای مدت کوتاهی بیرون از خانه نگهداری شوند زیبایی و جذابیت بیشتری خواهند داشت. برای گلدانهای کوچک و متوسط ایده خوبی است که برنامه ای چرخشی داشته باشند. برای اینکار می توانید از گلدان های پلاستیکی مشکی رنگی که در گلخانه ها استفاده می شوند، بهره ببرید. می توانید به شکلی که دوست دارید روی آن شکاف ایجاد کرده و فرم دهید. حتما قبل از انجام هرکاری اطمینان داشته باشید که فضا و موقعیت بیرون چیزی شبیه به خانه را برای گلدان هایتان تداعی کند. اگر طبیعت گیاهی به شکلی نباشد که زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد، مطمئن باشید با گذشت زمان کوتاهی برگهایش سوخته و به مرور زمان می میرد.

اگر گیاهان برای مدت کوتاهی بیرون از خانه نگهداری شوند زیبایی و جذابیت بیشتری خواهند داشت

۸- گلدان مناسب انتخاب کنید.

البته که یک گیاه بدون گلدان خود چیزی نیست بنابراین قرار دادن آن در گلدان مسئله بسیار مهمی است. بعضی از گلدان ها حتی قبل از آنکه درونشان را از خاک و گیاه پر کنید به شدت سنگین هستند. شما می توانید با جا به جا کردن گیاه خانگی از گلدان پلاستیکی به گلدان های خاص و زیباتر، خطر غرقاب شدن آنها را کاهش داده و فرآیند نگهداری را آسان تر کنید به طوری که بتوانید به آسانی در زمان نیاز گلدان ها را تعویض کنید.

از گلدان های پلاستیکی برای گل های خود استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آن ها را جابه جا کنید

همچنین می توانید از گلدان هایی استفاده کنید که در زیر آنها سینی قرار دارد که به این ترتیب قبل از اینکه آب اضافی آن بر روی فرش ریخته و یا باعث تاثیرات منفی بر روی گیاه بشود، به این قسمت انتقال پیدا کند. گلدان هایی که آبیاری مستقل دارند نیز انتخاب خوبی به حساب می آیند چرا که مقدار آب مناسب و کافی به گیاه عرضه می کنند.

گیاه خانگی با گلدان زیبا و زرد رنگ

اگر آبیاری گیاهان خانگی برایتان مسئله بسیار سختی به حساب می آبد از این نمونه از گیاهان شاداب استفاده کنید که خودشان مناسب هستند. به هرحال مسلما با وجود انواع مختلفی که در بین گیاهان خانگی موجود است هرکسی می تواند یک نوع که برایش مناسب و راحت باشد را انتخاب کند. فقط با کمی مطالعه و جستجو و قرار گرفتن در یک روال نگهداری، شما می توانید گیاهانی فوق العاده و زیبا داشته باشید.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین