تماس با ما خانه
RSS

دانشمندان دانشگاه کمبریج در آزمایشی شگفت انگیز برای اولین بار در جهان موفق شدند با استفاده از دو سلول بنیادین جنین را در محیط آزمایشگاهی و در خارج از رحم کشت دهند.

سلول های بنیادین درون حبابی ژلاتیکی توانستند به چندین اندام اولیه تغییر شکل دهند

سلول های بنیادین در خارج از بدن و درون حبابی ژلاتیکی کشت داده شدند و توانستند به چندین اندام اولیه تغییر شکل دهند،‌ درست مانند جنین های عادی. محققان امیدوارند این تکنیک بتواند برخی از معماهای بزرگ درباره آغاز حیات را حل کند. تلاش‌های پیشین برای کشت جنین مصنوعی همواره با شکست مواجه شده بودند زیرا در این آزمایش‌ها از سلول‌های بنیادین جنینی استفاده شده بود، سلول‌هایی که پس از باروری تخمک توده‌هایی شناور از سلول‌ها را تشکیل می‌دهند. مشکل اینجا بود که حیات به تنهایی از طریق سلول‌های بنیادی جنینی شکل نمی‌گرفت و دو نوع دیگر سلول های بنیادی،‌ TS و سلول های بنیادی اولیه اندودرم  نیز برای ایجاد حیات الزامی هستند.

از این رو محققان دانشگاه کمبریج تلاش کردند از ترکیبی از این سلول های بنیادین و ساخت چارچوبی سه بعدی و ژلاتینی برای رشد این سلول ها روند طبیعی ایجاد و رشد جنین را در محیط آزمایشگاهی شبیه سازی کنند. پس از گذشته ۴٫۵ روز، دانشمندان چندین جنین زنده موش در اختیار داشتند که کاملا شبیه به جنین های عادی بودند،‌ درحدی که تقسیم سلولی برای ایجاد اندام ها در این جنین ها آغاز شده‌ بود.

در روز هفتم، جنین به دو اصلی، جنین و جفت تقسیم شد

در روز هفتم، جنین به دو اصلی، جنین و جفت تقسیم شد، و این تقسیم‌بندی در تصاویر میکروسکوپی به رنگ‌های قرمز، جنین اصلی و آبی،‌جفت، دیده می‌شوند. زمانی که جنین ها به مرحله ای از رشد رسیدند که برای ادامه رشد به سلول های بنیادین اندودرمی نیاز داشتند، رشد آنها متوقف شد. جدا از اینکه ایجاد جنینی زنده از مراحل اولیه تا زمان شکل گیری اندام ها پروژه ای شگفت انگیز است، اما هدف اصلی این مطالعه خلق کردن موجودی زنده نبود،‌ بلکه هدف درک بهتر روندی بوده‌ است که در مراحل اولیه حیات در موجودات زنده رخ می‌دهد تا از وقوع رویداد‌هایی مانند سقط جنین جلوگیری شود.

مرحله بعدی این پروژه بررسی امکان استفاده از سلول بنیادین انسانی برای ایجاد جنین در خارج از رحم خواهد بود، هدفی که محققان اطمینان دارند در انجام آن موفق خواهند شد.

 

امتیاز شما به این مطلب :

» ارسال نظرات

کلیه حقوق این سایت ، متعلق به نازخاتون می باشد و استفاده از مطالب و تصاویر این سایت با ذکر منبع بلامانع است .
طراحی سایت : بلاگ اسکین